Головна » Статті |
Всього матеріалів в каталозі: 15 Показано матеріалів: 1-10 |
Сторінки: 1 2 » |
Ада Лавлейс. |
Українка, яка першою у світі створила мову програмування для ЕОМ |
Галіле́о ді Вінче́нцо Бонайу́ті де Галіле́й |
Чому Нобелівська премія не вручається за досягнення в математиці? Існує думка, що Альфред Нобель не включив математику в список дисциплін своєї премії через те, що його дружина зрадила його з математиком. Насправді Нобель ніколи не був одружений. Справжня причина ігнорування математики Нобелем невідома, але є кілька припущень. Наприклад, на той момент вже існувала премія з математики від шведського короля. Інша — математики не роблять важливих винаходів для людства, так як ця наука має чисто теоретичний характер.
Чим наше число нуль відрізняється від західного? У нашій математичній літературі нуль не є натуральним числом, а в західній, навпаки, належить до множини натуральних чисел. Коли святкують день числа Пі? У числа Пі є два неофіційних свята. Перше — 14 березня, оскільки цей день в Америці записується як 3.14. Друге — 22 липня, яке в європейському форматі записується 22/7, а значення такого дробу є досить популярним наближеним значенням числа Пі. Хто вирішив складну математичну проблему, прийнявши її за домашнє завдання? Американський математик Джордж Данціг, будучи аспірантом університету, одного разу спізнився на урок і прийняв написані на дошці рівняння за домашнє завдання. Воно здалося йому складніше звичайного, але через кілька днів він зміг його виконати. Виявилося, що він вирішив дві «нерозв’язані» проблеми в статистиці, над якими билося багато вчених умів. Який математик осягав основи науки по шпалерах в кімнаті? Софія Ковалевська познайомилася з математикою в ранньому дитинстві, коли на її кімнату не вистачило шпалер, замість яких були наклеєні листи з лекціями Остроградського про диференціальне та інтегральне числення. Яка гра пов’язана з «числом диявола» («число звіра»)? Сума всіх чисел на рулетці в казино дорівнює числу диявола — 666. Де намагалися законодавчо округлити число Пі? У штаті Індіана в 1897 році був випущений білль, який мав законодавчо встановити значення числа Пі рівним 3,2. Даний білль не став законом завдяки своєчасному втручанню професора університету. Який математичний закон розкривається в теоремі про двох міліціонерів? Деякі математичні закони називають по аналогії із ситуаціями в реальному житті. Наприклад, теорема про існування границі функції, яка «затиснута» між двома іншими функціями, що мають однакову границю, називається теоремою про двох міліціонерів. Це пояснюється тим, що якщо два міліціонера тримають між собою злочинця і при цьому йдуть в камеру, то ув’язнений також змушений йти туди. Який знак замість плюса використовують учні ізраїльських шкіл? Релігійні євреї прагнуть уникати християнської символіки і взагалі знаків, схожих на хрест. Наприклад, учні деяких ізраїльських шкіл замість знака «плюс» пишуть знак, що повторює перевернуту букву «т». |
Благодійна школа “Розумне майбутнє” започаткувала програму навчання у сфері ІТ та технічного розвитку дітям, що входять у категорію соціально незахищених. Діти-сироти, діти з обмеженими можливостями та з багатодітних сімей, що мають 5 й більше дітей, нащадки воїнів АТО, що загинули або отримали поранення не сумісні з роботою матимуть можливість безкоштовно вивчати ІТ, йдеться на сайті проекту. “Якісну сертифіковану ІТ-освіту, що відповідає потребам провідних компаній, нажаль можуть отримати здебільшого люди з прибутком середнього та вище середнього рівня. У дітей соціально незахищених верств населення така можливість практично відсутня. Тому наша мета – забезпечити їм такий шанс” – розповідає директор Благодійної школи “Розумне майбутнє” Дмитро Мартинчук. Зараз спільно з Мінсоцполітики, районними управліннями соцзахисту Києва, Львова, Одеси, Тернополя, Вінниці, Дніпра, Харкова і Запоріжжя, Київської міською спілкою ветеранів АТО і Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції була розроблена система формування груп, а також отримано згоду від багатьох ІТ-компаній виступити партнерами проекту. Напрямки навчання дітей від 8 до 14 років в Благодійній школі розподіляються на технічний розвиток та особистісний. Діти від 15 до 17 років навчатимуться за програмами, що надають можливість отримати ІТ-спеціалізацію розробника або тестувальника програмного забезпечення. |
За “циклічною версією” американського професора, критичний момент для США настане приблизно в 2020 році.
Професор Університету штату Коннектикут Пітер Турчин вирішив застосувати до історії статистичні моделі, засновані на математиці. За його підрахунками, у всіх випадках громадянська війна відставала від економічних труднощів приблизно на одне-два покоління, повідомляє ТСН. Свою дисципліну Турчин вирішив назвати “кліодинамікою” (Кліо – грецька муза історії). “Історія це єдина наука, яка обійдена математикою. Неоране поле!” – пояснює Турчин своє захоплення. Своєю метою він вважає перетворення історії на пояснювальну науку – тобто “навчити її відмовлятися від одних теорій на користь інших”. Наприклад, існує більше 200 теорій, що пояснюють падіння Римської імперії, оскільки нові ідеї продовжують надходити, але і від старих ніхто не відмовляється. Розсудивши, що доля імперії залежить від згуртованості суспільства, дослідник узявся за історію “колективного насильства” (так він сам це називає), тобто політичних вбивств, масових заворушень і громадянських воєн, не торкаючись міжнародних конфліктів і кримінальних злочинів. При цьому дослідник сконцентрувався на трьох великих цивілізаціях: Римській республіці, середньовічній Європі і царській Росії. За допомогою математичних інструментів, запозичених з популяційної біології, він виявив, що в кожному випадку збільшення кількості загиблих внаслідок колективного насильства слідує за двома циклами, які накладаються один на одного, і тривають два-три століття і п’ятдесят років. Зіставивши час соціального вибуху з економічними показниками трьох імперій, Турчин дійшов висновку, що у всіх випадках громадянська війна відставала від фінансових проблем приблизно на одне-два покоління. Саме такий час необхідний на те, щоб сформувалася високоосвічена і багата еліта. Щодо причин другого, 50-річного циклу, дослідник не впевнений. Він припускає, що це може бути якийсь перехідний етап, коли частина населення, яка виросла в смутні часи, цінує стабільність і закликає до неї, а інша, наївшись стабільності, “розгойдує човен”. Якщо розрахунки Турчина правильні, то наприкінці десятиліття на США очікують серйозні заворушення. За його теорією циклів, критичний момент наступить приблизно в 2020 році. Якщо країна дотягне до 2030 року без якихось серйозних потрясінь, він визнає поразку. Але поки шанси на правоту оцінюються ним як 80 до 20. Втім, учений визнає, що часом перемінною може стати всього одна людина. Наприклад, військові історики підрахували, що присутність Наполеона на полі бою підвищувало шанси на перемогу в тій же мірі, як збільшення чисельності війська на третину. Критики називають підхід Турчина спрощеним і наївним, і деякі з них переконані, що історія людства ще занадто коротка, щоб будувати на її основі статистичні моделі. Крім того, циклічна теорія Турчина не враховує випадкових і унікальних явищ на зразок змін клімату, епідемій, появи видатних особистостей. “Запропонуйте свою теорію. Можливо, вона краще за мою пояснить накопичені дані”, – каже з цього приводу науковець. |
Двоє математиків — один з Університету Індіани, інший — з Сичуаньського університету (Китай) — запропонували об’єднану теорію темної матерії і темної енергії, яка модифікує класичні рівняння Ейнштейна, описуючи фундаментальні основи гравітації.
Шоухун Ван, професор на факультеті математики Університету Індіани та Тянь Ма, професор Сичуаньського університету, припустили, що закони збереження енергії та імпульсу виконуються тільки якщо взяти до уваги нормальну матерію, темну матерію і темну енергію. Для нормальної матерії, самої по собі, ці закони, на думку математиків, не виконуються. Незважаючи на те, що в новій теорії все одно використовується метрика викривленого простору-часу Ейнштейна, дослідники вважають, що присутність темної матерії і темної енергії — яка, за прийнятою в науковому співтоваристві точкою зору, відповідає за 95% маси Всесвіту, — вимагає нового набору рівнянь, що описують гравітаційне поле. Ці рівняння мають враховувати новий тип енергії (тобто такий, що не відноситься до відомих сьогодні типів взаємодій), який може бути як позитивним, так і негативним, і для якого працюють закони збереження. — Найголовніше, що ця нова енергія і нові рівняння пропонують об’єднану теорію для темної енергії і темної матерії, яких досі вважалися двома абсолютно незв’язаними феноменами, об’єднаними тільки словом «темна» в назві, — пояснює Шоухун Ван. З запропонованої теорії випливає, що темна матерія створює тяжіння, а темна енергія, навпаки, відштовхування, яке і викликає розбігання галактик. — По суті, ми вважаємо, що нова теорія гравітації змінить наші погляди на енергію, гравітаційну взаємодію, структуру і формування нашого всесвіту, — пояснює професор Ван. Кевін Замбран, завідувач кафедри математики Університету Індіани, вважає, що «[теорія] умоглядна на космологічному рівні, оскільки повинна бути перевірена експериментально, але математично правильна». На його думку, «це новий і елегантний погляд на речі, і якщо він підтвердиться експериментально, то це колосальне відкриття, дуже вражаюче!». Джерело: noos.com.ua |
Професор з Луганська Анатолій Плотніков запропонував і опублікував в міжнародному науковому журналі Journal of computer science (8 том, 7 випуск) варіант розв’язку однієї з так званих “нерозв’язних” математичних задач P vs NP.
“Анатолій Плотніков займається проблемами інформатики та дискретної математики з 80-х років. Розв’язання задачі P vs NP має важливе практичне значення. Зокрема, воно дозволяє визначити шляхи вирішення багатьох проблем криптології – науки, що займається методами шифрування та дешифрування інформації, що допоможе захистити інформацію з обмеженим доступом (банківську, військову, комерційну таємницю)”, – повідомили у прес-службі Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Зараз варіант рішення, запропонованого Плотніковим, проходить перевірку. А сам учений збирається зайнятися проблемою вирішення завдань класу UF: “Я планую працювати в цьому напрямі. Я не припиню працювати в цій галузі, адже це моє життя”. Нагадаємо, що так звані задачі міленіуму – це сім класичних задач, розв’язок яких не знайдено. За розв’язання кожної з них бостонський Інститут Клея запропонував приз у 1 млн доларів США. До цих пір вирішена тільки одна з семи проблем тисячоліття. Російському математику Григорію Перельману вдалося довести гіпотезу Пуанкаре в 2002-2003 роках. Однак математичний геній від мільйона відмовився. Джерело: ua.korrespondent.net |
Нещодавно було знайдено нове найбільше просте число, довжина якого складає 17425170 цифр. Це число стає володарем рекорду, відібравши пальму першості у кількості, довжиною 12978189 цифр, знайденого ще в 2008 році. Значення числа-рекордсмена є двійка в ступені 57885161 мінус один, воно було знайдене вченим-математиком Кертісом Купером (Curtis Cooper) з університету Центральної Міссурі (University of Central Missouri) за допомогою мережі комп’ютерів GIMPS, що працюють по технології розподілених обчислень. Цей проект використовує обчислювальну потужність комп’ютерів добровільних учасників і багато в чому нагадує проект SETI @ Home, який займається обробкою даних, отриманих від радіотелескопу проекту Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI).
У складі мережі GIMPS (Great Internet Mersenne Prime Search) знаходиться безліч комп’ютерів з 360 тисячами обчислювальних ядер, що забезпечує сумарну обчислювальну потужність мережі 150 трильйонів операцій на секунду. І число-рекордсмен – це вже третє велике просте число, виявлене Купером за допомогою мережі GIMPS. “Пошук простих чисел нагадує підйом на гору Еверест” – розповідає Джордж Уолтмен (George Woltman), програміст з Флориди, який працював над створенням мережі GIMPS, – “Люди займаються цим виключно заради відкриття того, що було раніше невідомо”. Крім усього іншого нове число є 48-м числом ряду рідкісних чисел, званого простими числами Мерсенна . Всі числа Мерсенна мають значення рівні зведеної в яку-небудь ступінь двійки мінус один. З того моменту, коли цей ряд чисел був описаний французьким монахом-математиком Марену Мерсенна (Marin Mersenne) 350 років тому, були виявлені всього 48 чисел цього ряду, включаючи і нещодавно відкрите число. Після виявлення нового числа Мерсенна його значення було перевірене ще декількома іншими вченими-математиками за допомогою інших обчислювальних систем і суперкомп’ютерів. Найпростішим і інтуїтивним методом пошуку простих чисел є послідовний розподіл числа-кандидата на числа з меншим значенням, але такий підхід вимагає величезної кількості розрахунків і витрат обчислювальних потужностей. “Якщо піти таким шляхом, пошук нового числа зайняв би більше часу, ніж вік всього Всесвіту” – розповідає Джордж Уолтмен. Замість цього математики використовували набір складних алгоритмів, використання яких дозволило різко скоротити час, потрібний для пошуків числа. Відкриття нового числа Мерсенна робить Кертіса Купера кандидатом на отриманні премії GIMPS, сума якої правда невелика і складає 3000 доларів. |
Рішення нескінченних прикладів на додавання і віднімання в молодших класах дуже корисно. Нове дослідження вчених з Стенфордського Університету показало: спогади допомагають дітям вирішувати приклади швидше, пише The Daily Mail . В нормі діти переходять від підрахунку до витягання фактів зі своєї пам’яті у віці 8-9 років. Математичні здібності дитини залежать від того, як швидко відбувається цей перехід. Вчені провели МРТ 28 дітям віком від 7 до 9 років. Під час цього учасники дослідження бачили прості вирішення прикладів, припустимо, 3 + 4 = 7. Від них вимагалося натиснути на кнопку, щоб підтвердити правильність відповіді. Дослідники стежили за тим, як швидко діти відповідали, і в яких областях їх мозку з’являлася активність. Після цього вчені попросили дітей вирішити ті ж приклади і спостерігали, як вони це робили. Експеримент провели два рази, приблизно один раз на рік. Коли діти стали старше, їх відповіді більше спиралися на пам’ять і були швидші і точніші. Вчені побачили менше активності в префронтальній і тім’яній областях мозку, пов’язаних з підрахунком, і більше – в центрі пам’яті, гіпокампі. В гіпокампі нові спогади відправляються в короткочасну пам’ять і можуть бути перенаправлені в довготривалу. Чим сильніша була активність в гіпокампі, тим краще були математичні здібності дитини. Потім вчені провели МРТ 20 підліткам та 20 дорослим. Їм були запропоновані ті ж приклади. Активність гіпокампу у нових випробовуваних була нижче, ніж у дітей. Вони не витрачали стільки ж зусиль на пошук. Через тривале зберігання потрібна інформація витягалася автоматично. З розвитком навичок з’єднання в гіпокампі стають стабільними. Якщо мозок не повинен кожного разу витрачати час на вирішення простих прикладів, він може зайнятися вивченням нового, більш складного матеріалу. Вчені радять щоразу в різному порядку питати дитину, коли вона вчить, наприклад, таблицю множення. Це допоможе зрозуміти, запам’ятала вона рішення,чи їй доводиться щоразу перераховувати заново. Дослідники припускають: когнітивний розвиток в цілому, ймовірно, проходить точно так же. Адже діти, які можуть зіставити звуки з буквами, раніше вчаться читати. Вчені планують продовжувати дослідження, щоб розробити стратегії, які допоможуть дітям з труднощами в математиці. |